tisdag 28 juni 2011

Tillbaka till intresse nr 2

Vilket alltså handlar om hundar.
Hundar tar upp större delen av mitt liv.
Hanke är med mig överallt där det är möjligt. När jag skaffade honom läste jag till djurvårdare och då hade jag även med honom i skolan. Nu för tiden får han vara hemma när jag är i skolan, det är inte okej att ha med honom på högskolan.. ;) Men annars är han med nästan överallt.
Han är, som synes, en jack russell terrier, 3 år och full av energi. Kan ägna timmar åt att gå promenader med honom, utan att trötta ut honom det minsta.

Det vi sysselsätter oss med är promenader, spårning, sök, lydnadsträning, lite agility och drag.
Har nyligen köpt en dragsele åt honom så han hjälper till att dra när jag cyklar.
Det roligaste, enligt både Hanke och mig, är spårning och sök. Då har han 100 % fokus, och under sök viftar han med svansen så att man kan tro att den ska gå av.

Han ställer utan tvekan upp på allt, vilket är en väldigt bra egenskap.
Enda problemet med honom är att han är en omplaceringshund, och det har satt sina spår..
Han är rädd för andra hundar. När han väl har lärt känna en hund så är det inga problem, men vid hundmöten så gnäller och drar han, och ibland skäller eller morrar han också. Inte alls som det var i början då han gjorde utfall på flera km avstånd, men det är fortfarande jobbigt och något som vi dagligen jobbar på att få bort..
Det värsta är när jag hör folks okunskap, när de tror att Hanke är aggressiv, för det är han absolut inte och det gör mig väldigt irriterad att höra. Människor har i allmänhet väldigt dålig kunskap om hundar och det är inte konstigt att de avlivas kors och tvärs.

Min dröm är att han ska kunna passera hundar utan att bry sig, dessutom vill jag kunna ha honom lös i alla lägen för en lös hund är ofta bra mycket lyckligare än en kopplad..

Hund nr 2 är så gott som bestämd.
Troligtvis kommer det bli en brun eller svart labrador. Färgen spelar inte så stor roll, så länge det inte är en gul. "Personlighet" och föräldrar är helt klart det viktigaste.
Tanken är att jag ska tävla i lydnad med den, och träna apportering lite på skoj.
Men den blir ingen ny hund innan jag har "fått ordning" på Hanke ordentligt. Vill inte ha två hundar som drar och morrar efter hundar de möter.








1 kommentar:

  1. Jo, man får väl trösta sig med att man inte sjunker till samma låga nivå i alla fall. Helt sjukt vad knäppa människor det finns!

    Roligt förresten att du också är inne på labrador som hund nummer två. Jag har siktat in mig på antingen jaktlabbe eller jaktgolden :)

    SvaraRadera