måndag 22 augusti 2011

Konsten att slutföra en skoluppgift

Som förskollärare måste man kunna minst 60 olika växter, visste ni det?
Några i min klass har misslyckats ganska gravt med uppgiften vi har haft under sommaren, att ta miljöbild och närbild på 60 olika växter.
De har nämligen tagit kort på sina krukväxter.
Kursen vi läser heter "Natur och miljö" inte "mitt köksfönster och miljön". men jaja, det var inte vad detta inlägget skulle handla om.
Idag skulle jag göra klart min uppgift, hade ca 5 växter kvar att ta kort på. Fick ihop en hel del växter, men jag vet inte om det var värt allt som hände på vägen.. ;)
Jag ska nog skriva en manual till alla de studenter som ska göra denna uppgiften kommande år.
* Ska du ta kort på växter, gör det inte i Bodafors. Det är folk överallt och de tittar konstigt på dig.
* Ta för guds skull med dig ett ordentligt vitt papper, att hålla en pappersnäsduk bakom växten får folk att titta ännu konstigare på dig.
* Se upp var du sätter fötterna. Folk plockar inte upp efter sina hundar i diken.
* Se till att gå in i skogen vid första bästa tillfälle, mindre folk där.
* Håll dig till delen av skogen som är torr.
* Blir det blött, vänd.
* Låter det slurp är din ena fot blöt.
* Låter det sluuuurp är ditt smalben också blött.
* Ser marken blöt ut, är den blöt.
* Ta ingen ”genväg” förbi det blöta, det blir ännu blötare.
* Låt svamparna vara, du blir bara blötare. 
* När du har kommit ut ur skogen och in i samhället (dvs om du inte tittat på punkt 1); ignorera de blöta fotspåren efter dig, att ditt ena byxben är svart istället för grått, håll huvudet högt och låtsas som ingenting.

Ni kan ju tänka er hur det här såg ut.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar